EDBA informatiepunt
Veelgestelde vragen rondom Corona
Ondernemers kunnen nu de veelgestelde vragen bekijken al mailen naar info@edbalphen.nl met vragen of problemen rondom het Coronavirus en de gevolgen voor hun onderneming. Vanaf 19 maart 2020 is de helpdesk tijdens kantoortijden telefonisch bereikbaar op 0172 796007 of via de chatfunctie op deze site. Hier kunt u vragen stellen aan betrokken adviseurs. Ook onderzoeken wij, samen met de initiatiefnemers en binnen de overheidsrichtlijnen, de mogelijkheden van telefonische consults bij Ondernemershuis iFlow.
Wilt u direct inzicht in de relevante steunregelingen van overheden en financiële instellingen? VNO-NCW en MKB Nederland hebben hiervoor de coronacalculator ontworpen. Deze is te vinden via https://www.coronacalculator.nl/
Ook de KvK heeft een regelingencheck opgezet, te vinden via https://www.kvk.nl/corona/het-coronavirus-check-hier-je-regelingen/
Bent u ondernemer of ZZP-er, heeft u een aanslag gemeentebelastingen ontvangen en komt u door de maatregelen rondom de coronacrisis in financiële problemen? Dan geeft gemeente Alphen aan den Rijn u de mogelijkheid om uw aanslag in termijnen te betalen of om uitstel van betaling aan te vragen. Wilt u gebruik maken van een van deze regelingen reageert u dan in ieder geval voor de vervaldatum van uw aanslag.
Betaling in termijnen
Wilt u gespreid betalen? Dit kan via automatische incasso. U kunt een machtigingsformulier voor automatische incasso aanvragen via telefoonnummer 14 0172. Houdt u daarbij uw aanslagnummer bij de hand.
Geef uw machtiging af vóór de vervaldatum van uw aanslag
Het aantal termijnen van de automatische incasso is afhankelijk van de datum dat u de machtiging afgeeft. Geeft u de machtiging binnen één maand, twee of drie maanden na dagtekening van de aanslag af? Dan incasseren wij in respectievelijk tien, negen of acht maanden.
Zodra de gemeente uw formulier automatische incasso heeft verwerkt, ontvangt u van de gemeente een brief met informatie over de incassoregeling, zoals afschrijvingsdata en het termijnbedrag.
Uitstel van betaling
Wanneer u de aanslag later wilt betalen dan de oorspronkelijke vervaldatum die op uw aanslagbiljet vermeld staat, dan betaalt u uiterlijk 31 augustus 2020.
Wilt u uitstel van betaling aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente Alphen aan den Rijn. Dit kan:
- per e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl;
- via het contactformulier op de website www.alphenaandenrijn.nl/belastingen;
- telefonisch op het telefoonnummer 14 0172 op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
Voor overige vragen, zie https://www.kvk.nl/corona/veelgestelde-ondernemersvragen-over-corona/#489659.
Voor vragen over internationaal ondernemen, zie https://www.kvk.nl/corona/veelgestelde-ondernemersvragen-over-corona/#489656.