Actueel

Gemeente Alphen aan den Rijn en EDBA stimuleren initiatieven voor emissieloze stadsdistributie

vrachtwagens rijden nog steeds dag in dag uit het stadshart in om winkeliers en ondernemingen te bevoorraden. Op de fiets kom je er soms niet doorheen. De gemeente Alphen aan den Rijn en EDBA zien de ontwikkeling naar een emissieloze stadsdistributie als een belangrijk onderdeel in het streven om te voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het klimaatakkoord. vanuit de publieke opinie neemt de weerstand tegen vrachtwagens in het centrum ook steeds meer toe. “Het toenemend aantal verkeersbewegingen door bevoorradende vrachtwagens en bestelbussen in het stadshart geeft, in dat verband, dan ook steeds meer uitdagingen”, stelt Joost Berkhout, directeur van EDBA.

“Je doet het als aanbieder van logistieke oplossingen vrijwillig, maar tegelijkertijd is het nu wel de tijd om dit op te pakken”, zegt Kees van Velzen, wethouder van onder meer verkeer
en infrastructuur. Hij ziet positieve krachten in Alphen aan den Rijn. Aanbieders staat klaar om emissieloze oplossingen te bieden en ondernemers in de retail willen aanhaken. “Het is aan ons als gemeente en aan EDBA om het proces lopend te krijgen, zodat we vooroplopen om niet straks in korte tijd een achterstand in te moeten lopen. We proberen nu reeds te anticiperen op iets dat straks heel normaal wordt.”
Minder verkeersbewegingen in het centrum leiden tot meer veiligheid en een schonere
lucht. Zeker als daarbij ook de overstap
wordt gemaakt naar emissieloos vervoer. “We moeten het centrum vrijmaken van onnodige verkeersbewegingen”, geeft Johan van Veen, Accountmanager Bedrijven, aan. Hij wijst op het belang om sámen doelstellingen te bereiken. “Als gemeente kun je dat niet alleen doen, je moet het met alle partners doen!”

De wens voor een waterstofvulpunt

op 19 november trok een bijeenkomst bij Frames over rijden op waterstof een groot aantal bedrijven en inwoners van Alphen aan den Rijn. Tijdens de bijeenkomst werden de laatste ontwikkelingen besproken en kwamen diverse ervaringsdeskundigen aan het woord. Het ging over de kansen voor waterstof en obstakels die er nog zijn. Conclusie was dat waterstof zeker een toekomst heeft in de energiemix. Zowel voor zwaarder vrachtvervoer en stadsbussen als voor personenauto’s, omdat de range veel verder gaat dan een accu. Het dichtstbijzijnde waterstofvulpunt bevindt zich nu in Rhoon. “We willen in Alphen aan den Rijn heel graag zo’n waterstofvulpunt hebben”, geeft van veen aan. “dat werkt als een katalysator voor nieuwe waterstofrijders. We gaan kijken hoe en waar het kan en geïnteresseerde ondernemers betrekken om de mogelijkheden voor zo’n waterstofvulpunt te verkennen.”

Lessgo

Lessgo is een bedrijf dat 1 juli van dit jaar in Alphen aan den Rijn van start is gegaan met een cityhub aan de Koperweg. Het is de missie van Iwan Blokker, de ondernemer achter Lessgo, om een efficiënte en emissieloze stadsdistributie in het centrum uit te gaan voeren. Doel is minder verkeersbewegingen en duurzamer vervoer. Reeds bestaande initiatieven, zoals fietskoeriers, omarmt hij. Daarnaast wil Blokker gebruik maken van elektrisch vervoer. Door dit zo te organiseren, is hij in feite een pionier in de gemeente.

Olievlek

“Zo’n bedrijf start daar mee en vindt in de gemeente en onderwijs zijn eerste partners”, zegt Berkhout. Daarmee geeft de gemeente een mooi signaal af naar de gemeenschap. Vanuit de VOA zijn er nu ook ondernemers die door hem beleverd willen worden. Dit is een olievlek die zich aan het uitbreiden is.” Het ziet ernaar uit dat emissieloze stadsdistributie in 2025 verplicht gesteld wordt. “Het is onze trots om te zorgen dat we dit voor 2025 willen fiksen”, geeft Van Velzen aan. “We willen geen hekkensluiter worden. We gaan kijken of we het ‘zwaan kleef aan’ effect kunnen bewerkstelligen. Als een aantal ondernemers zegt dat het werkt en de aanbieders doen hun werk goed, dan kan dat heel snel gaan.” Op 11 december vond op het terrein aan de Koperweg het startsein voor de activiteiten van Lessgo plaats. Er werd een drukbezocht seminar gegeven met diverse sprekers met expertise op het vlak van emissieloze stadsdistributie.

stad van de toekomst

Van Velzen durft de stadsdistributie overigens nog verder door te trekken. “Je zou ook kunnen denken aan elektrische distributie over het water. Zeker in deze tijd, als je niet meteen aan grote schepen denkt, moet dat mogelijk zijn. Ik denk dat we in de komende twee, drie jaar de stad van de toekomst al behoorlijk beginnen te zien.”