Nieuwsberichten

Marketing in Alphen: ‘Je moet trots zijn op je gemeente!’

“De 108.000 inwoners moeten trots zijn op Alphen aan den Rijn. Dat helpt enorm bij de marketing en promotie van onze gemeente”, zegt Daniël Othman, de nieuwe marketeer van Alphen aan den Rijn. “We moeten zichtbaar maken wat we hebben, zodat inwoners zich dat realiseren en dat ook uit gaan dragen.”

Een helder beeld creëren en dat samen met andere betrokkenen uitdragen is de kern van de zaak als het gaat over Marketing Alphen. Het woordje ‘city’ is direct bij zijn aantreden al vervallen. “Stadspromotie is toch iets anders dan de branding die we voor de hele gemeente voor ogen hebben”, meldt Daniël Othman. De Alphenaar in hart en nieren werkt vier dagen in de week aan de marketing van Alphen aan den Rijn. Gewoon omdat het hier prettig wonen is in de wijk Ridderveld en omdat het erg fijn is om dichtbij huis te werken. “Ik heb een jong gezin, dus dat is heel praktisch. ’s Morgens stap ik op de fiets, zet mijn oudste af bij school en trap zo door naar mijn werkplek in iFlow.” Othman is opgegroeid in de wijk Ridderveld. Na zijn schooltijd op de Immanuël Mavo en het Groene Hart Lyceum in Alphen studeerde hij commerciële economie aan de Haagse Hogeschool en sloot hij zijn studie af met een master op het gebied van marketing aan de Erasmus Universiteit. “Daarna kon ik aan de slag als marketing coördinator bij Siemens. Omdat dit een groot bedrijf is, kon ik me verdiepen in veel thema’s. Daarbij vond ik ‘klantbeleving’ het meest interessant.” Na Siemens heeft Othman een aantal jaren bij een marketingbureau voor verschillende grote klanten aan hun klantbeleving gewerkt.

Hoezo Marketing Alphen?

“Ik kende het begrip ‘citymarketing’ niet totdat ik via via attent werd gemaakt op de vacature van ‘citymarketeer’. Ik heb me erin verdiept en vond het echt iets voor mij”, legt Othman uit. “Ik ken de gemeente en de regio goed. Ik ben specialist op het gebied van beleving. Dus denk ik dat ik iets kan bijdragen. Aan de andere kant is het pionieren, ik heb nog nooit de marketing van een hele gemeente gedaan en Marketing Alphen moet echt nog opgezet worden. Dus het is voor iedereen nieuw." Gelukkig dus dat de nieuwe citymarketeer wordt begeleid door een oude rot in het vak. Alphenaar Gerben Baaij is de citymarketeer van Dordrecht en zal zijn kennis en kunde delen met Othman.

Marketing Alphen en EDBA

Marketing Alphen is ondergebracht bij de Economic Development Board Alphen (EDBA), het samenwerkingsverband tussen ondernemers en gemeente dat de economische ontwikkeling van Alphen stimuleert. Dat is belangrijk om als neutrale entiteit te functioneren. En op deze manier zit je niet op een eiland, maar kun je een brug slaan tussen de verschillende stakeholders. "Uiteindelijk is het zo dat een gemeente waar het economisch goed gaat aantrekkelijker is voor inwoners, ondernemers én bezoekers van de stad. Marketing helpt daarbij."

Wat wil je bereiken?

“Ik zie de overeenkomsten tussen marketing voor een bedrijf en marketing van een hele gemeente. Als je de inwoners mee kunt nemen, heb je wel 108.000 ambassadeurs om het merk ‘Alphen aan den Rijn’ uit te dragen. Als we allemaal trots zijn op onze gemeente, dan is dat uiteindelijk goed voor iedereen”, zegt Othman. “Het is belangrijk om nu eerst het DNA, de kenmerken, van de gemeente verder aan te scherpen. Wie of wat is Alphen aan den Rijn? Wat zijn onze sterke punten? Hoe kunnen we die met elkaar verbinden? Maar vooral: waar willen we naar toe groeien!”

Lange termijn visie

Othman is inmiddels druk bezig om kennis te maken met organisaties, overheden, ondernemers en inwoners die een bijdrage kunnen leveren aan Marketing Alphen. Ook bereidt hij zich voor om een visie voor de komende jaren te schrijven. Belangrijk daarbij is de financiering. "Leiden heeft met 123.000 inwoners jaarlijks 1,7 miljoen euro ter beschikking. Dordrecht geeft met 118.500 inwoners jaarlijks tussen de 2,5 en 3 miljoen euro uit. Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken. En niet al dat geld komt bij de gemeente vandaan. Wij hebben nu een budget van € 125.000. Als je met elkaar ambities hebt is dat natuurlijk niet voldoende."

En nu…

“Vanuit de visie schrijf ik een toekomstplan: mét mogelijkheden, mét concreet uit te voeren ideeën en mét het bijhorende budget”, sluit Othman af. “Voor nu moeten we vooral draagvlak creëren en uitleggen dat Marketing Alphen een middel is en geen doel. Het gaat er uiteindelijk om dat Alphen aan den Rijn een plek is waar je je goed voelt als bewoner, als bezoeker en als ondernemer. Marketing Alphen is het middel om dat te bereiken. Als mensen trotser zijn op de stad en dat ook uitdragen helpt dat enorm.”